Holy Motors / Kutsal Motorlar

Sevdiğim bir yönetmen . Kendisini Les amants du Pont-Neuf ile tanımış ve sevmiştim. Tabi bu iki film arasında oldukça büyük bir fark var. Holy Motors tamamen deneysel bir çalışma olmuş. Açıkçası filmin ne anlatmak istediğini anlamak benim için oldukça zordu. Tabi bu zorluk filmin farklı yapısı ve ne anlatmak istediğini anlama kaygımdan kaynaklıydı. Bir dünya sahnesini gözler önüne sermiş yönetmen ve bu işi dokuz epizotta yapmış.

Burada ‘ın oyunculuğunu taktir etmek lazım. He bir karakteri başarılı bir şekilde canlandırmış. Film ilerledikçe ona anlam yüklemeye çalışırken epizotlar arası bağlantıyı kurmak için büyük bir çaba sarf ediyorsunuz. Burada filme adapte olmanızı ayrıntıları kaçırmamanızı sağlıyor. 

Film Oscar adında bir adamın değişik karakterleri girmesini konu alıyor ve bu da başkalarının isteği üzerine oluyor. Oscar’ın asıl yaptığı iş konusunda neden yaptığı konusunda bir bilgiye sahip olamıyoruz. Son karakterde ise aslında dünyadaki tüm canlıların temsil ettiğine tanık oluyoruz. İlk radevuda (gerçek hayatı olduğunu düşünüyorum) bankacı Bay Oscar karşımıza çıkıyor. Kendisini telefonda borsa üzerine bir sohbette görüyoruz ve bir güvenlik açığından bahsediyorlar. diyalog yaşayıp güvenlik açığından bahsediyor. İkinci randevuda göçmen bir dilenci, üçüncü randevuda karakterin profilleme seansına katılmasını görüyoruz. Dördüncü randevu ise bir güzel ve çirkin masalı. M. Merde karakterinin canlanmasına tanık oluyoruz. Merde’yi Tokyo! filminde de hatırlıyoruz zaten. Merde Kanalizasyondan çıkar önündekileri ezerek, mezarlıktan geçer ve burada fotoğraf çekiminde bulunan güzel modeli kaçırır. Final ise tablo görünümündedir. Filmin görsel olarak en etkileyici bölümü buydu diyebilirim.

Beşinci buluşma ise bir baba-kız arasındaki ilişkiye odaklanıyor. Altıncı randevu da bir akordiyoncu olarak görüyoruz kendisini. Yedinci randevu ise bir yeraltı kapışmasıyla geçiyor Bir çok bölümde görüyoruz ki Oscar karakteri ölümsüz. Buradaki mafya hasaplaşmasından sonra sekiz bölümde bir kızın ölüm döşeğindeki babasına günah çıkarmasını görüyoruz. Bay Oscar burada ölüm döşeğindeki bir yaşlıyı canlandırıyor. Dokuzuncu randevu ise melankolik bir aşkı anlatıyor Oscar ile aynı işi yapan Jean’ın intiharına tanık oluyoruz. Son randevu ise Oscar’ın eve gitmesi ile son buluyor. Tabi burada şaşırtıcı olan ailenin maymun olması. Burada Carax bizi yine şaşırtmayı başarıyor.

Film izleyiciyi sürekli diken üstünde tutuyor ve zorlamayı biliyor. Ancak izlenmesi zor bir film olarakta karşımıza çıkıyor. Film bir çok ödül ve övgü almış. Festival dışında izlemek biraz zor olabilir.

Senaryo – Yönetmen: 

Oyuncular:

M. Oscar / bankacı / dilenci / hareket algılayıcı / M. Merde / baba / akordiyoncu / katil / Le tué / ölen adam / evdeki adam
Céline
Kay M
Eva Grace (Jean)
Léa (Elise)
Angèle

Linkler:

http://www.imdb.com/title/tt2076220/

http://ifistanbul.com/tr/filmler/Holy-Motors

Comments

facebook'ta yorum yazın

Holy Motors / Kutsal Motorlar” üzerine 2 düşünce

  1. yakup

    Aslında burada yazanlardan filmin çok anlaşılmadığını görüyorum Carax insanın bir gününü anlaatmış evet ama bunu yaparken niye yaptığı ve nasıl yaptığı kaçırılmış.Deha yönetmen tamamen metafor kullanmış ilk sahnede bir perde ve doğum tasviri yapılmış insanlar uyurken bir bebek yürüyor aslında burda uykudan uyanmak tasvir edilmiş karşımıza bankacı karakteri çıkar burada gerçek oscarı görüyoruz ve bu adam zengin bir adam dilenci kadın karakteri ile oscarın işe başladığı an tasvir edilmiş yani para için insanlardan dilenmekle işinde para için insanları kandırmaya çalışan bankacı biri anlatılmak istemiş daha sonra ise çarpıcı bir şekilde hareket yakalayan dublor ile iş hayatında savaşılması gerektiği hatta gerekirse her pisliği yamak gerektiği vurgulanmış (yani oscar ole yapıyor)limuzun şöförü onun gözleri limuzin ise her karaktere bürünmemizi sağlayan depo yani beynimiz olarak tarif edilmiş ve böyle daha bir çok metofor var zamanım olsaydı devamını anlatmak isterdim ama gitmrm lazım çok derin bir filmm…

    Cevapla
  2. Kişisel Depresyon Anları Yazar

    Yorum için teşekkürler. Zaten bende filmin derinlemesine bir analizine girmekten çok hikayelere değinmeye çalıştım. Aksi taktirde yazının sonuna getirilemez diye düşünüyorum. Bazı şeyleri yorumlamaya çalışmamak lazım.
    Tekrar teşekkürler.

    Cevapla

fikrin nedir?